Langkau ke kandungan utama

CERPEN: Sikap Yang Mengagumkan

Kagum. Itulah yang aku rasakan sejak aku melangkah masuk ke sebuah restoran yang diminati ramai, Kenny Rogers Roasters. Mungkin kerana layanan yang diberikan oleh pelayan-pelayan restoran itu amat memuaskan hati serta makanan yang dihidangkan amat menyelerakan dan lazat. Pada tengah hari itu, restoran itu dikunjungi ramai orang kerana waktu itu adalah waktu rehat . Kebersihan restoran itu dijaga dengan tertib. Lantai dan hampir kesemua meja makan kelihatan amat berkilat. Kelihatan ramai pelanggan yang seronok berborak bersama keluarga mahupun pasangan mereka. Lagu demi lagu dimainkan untuk menghiburkan pelanggan yang mengunjungi restoran tersebut. Aku memandang sekeliling untuk mencari meja kosong agar aku dan dua lagi rakan baikku dapat meluangkan masa serta makan tengah hari bersama. Setelah mendapat meja kosong, aku memesan segelas air sementara menunggu kedatangan rakan-rakanku.

Tiba-tiba, suatu kekecohan berlaku telah menganggu ketenteraman ramai pelanggan termasuk aku. Rupa-rupanya, seorang pelayan dimarahi oleh seorang pelanggan yang baru sahaja tiba di restoran tersebut. Atas sebab apa pelayan itu dimarahi, aku tidak pasti namun aku amat kagum dengan sikap pelayan itu. Dia kelihatan tenang sambil mengukirkan sebuah senyuman tipis untuk pelanggan itu. Ingin sahaja aku melangkah ke arah mereka dan menolong pelayan itu. Namun, niatku dibatalkan sebaik sahaja pelayan itu beralih ke meja yang lain. Mungkin kesilapan pelayan itu adalah tidak membersihkan meja kotor yang diduduki oleh pelanggan itu. Ramai pelanggan seakan-akan meluat dengan sikap pelanggan tersebut. Aku sekadar menggelengkan kepalaku apabila melihat kelakuan pelanggan-pelanggan yang lain yang suka sahaja mengumpat tentang keburukan orang lain. Tidak lama kemudian, rakan-rakanku tiba dan kami bertiga memesan makanan kami.

Walaupun keadaan di restoran itu agak bising dengan lagu yang dimainkan serta pelanggan yang sibuk makan dan berbual, aku terdengar kekecohan yang masih berlaku berkaitan dengan pelanggan itu. Entah apa silap pelayan itu lagi, pelanggan itu seakan-akan mencari kesilapan pelayan tersebut akan sesuatu perkara. Pelanggan itu sering menunjuk ke arah makanan yang dipesankannya dan mengatakan bahawa makanan itu langsung tidak menepati cita rasanya. Rakan-rakanku seakan-akan tahu apa yang inginku lakukan dan segera menghalangku membuat sebarang kekecohan. Kelihatan pelayan itu menunduk sambil meminta maaf dan menyarankan pelanggan itu untuk memilih makanan yang berbeza.

“Saya akan sedaya-upaya mengikut cita-rasa Tuan,” tutur pelayan itu dengan penuh keyakinan setelah mendapat tahu apa cita-rasa pelanggan itu.

Aku terkesima seketika apabila melihat situasi itu. Pelayan itu melayan pelanggan cerewet itu dengan hormat walaupun sudah dua kali dimarahi dengan pelanggan yang sama. Kebanyakan pelanggan di restoran itu memandang pelanggan cerewet itu dengan pandangan meluat. Mungkin kerana pelanggan cerewet itu seakan-akan berlebihan akibat sering membuat aduan tentang meja yang kotor dan makanan yang tidak mengikut cita-rasanya. Sekarang, pelanggan cerewet itu ingin membuat aduan tentang tidak dapat merasakan kesejukan penghawa dingin. Pelayan itu menurutkan sahaja kehendak pelanggan itu dan meningkatkan suhu penghawa dingin. Meskipun sudah meningkatkan penghawa dingin, pelanggan tersebut tetap memarahi pelayan itu kerana dia masih tidak dapat merasakan kesejukan.

Aku segera bangun dari tempat dudukku. Kesemua pelanggan itu memandang kejadian itu manakala aku menghiraukan panggilan dari rakan-rakanku. Sebuah tamparan kuat diberikan kepada pelanggan itu sambil menolong pelayan itu berdiri. Aku menegurnya tentang sikapnya yang tidak menyenangkan bagi ramai pelanggan serta pelayan di restoran itu. Aku turut memberitahunya bahawa jangan disebabkan kelakuan pelanggan itu, orang lain menilai dan memandang buruk tentangnya. Jangan disebabkan pelayan itu sekadar menurutkan permintaan, itu tidak menjadikan sebuah tiket untuk memarahi dan memijak kepalanya. Walaupun dimarahi oleh seseorang yang tidak dikenali, pelayan itu tetap bersabar dan tabah menghadapinya dengan tenang. Jika tidak mempunyai kesabaran, maka situasi itu tidak akan menjadi seperti apa yang disangkakan. Aku mat kagum dengan cara pelayan itu mengatasi situasi itu dengan baik.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

CERPEN: Takdir Musim Luruh

Tidak ada yang menggangguku ketika aku duduk di pasir. Kedengaran bunyi ombak ketika ia menghempas ke pantai. Angin berbisik di telingaku, seolah-olah memberitahuku bahawa mereka mempunyai sebuah rahsia paling gelap. Kelihatan pantai itu dikunjungi ramai orang. Ramai yang kunjungi pantai itu bersama keluarga mahupun bersama kawan-kawan. Aroma sate barbeku telah membuatku kelaparan. Namun, sepasangan suami isteri telah menarik perhatianku. Cara layanan si suami kepada sang isteri telah mengingatiku akan seseorang jejaka yang sedang sibuk bekerja untuk menyaraku dan bakal anak-anak kami. Nama aku adalah Nur Hasya Afeeya dan ini merupakan kisahku. Aku melangkah keluar dari Pulkovo Airport, Russia, tepat pada jam 2.30 petang. Mataku sedang mencari sebuah teksi yang boleh membawaku ke St. Peterburg, Russia. Sudahlah aku sedang penat, teksi pula boleh lambat. Nasib baik aku sedang memakai blaus merah yang dikenakan dengan seluar panjang hitam dan kasut flat. Setiba sahaja teksi tiba, aku dib...

Selamat Datang!

Assalamualaikum dan hai, semua! Selamat datang ke blog saya. Mysterypurpearl di sini. Blog saya ini penuh dengan kisah fiksyen. Ini boleh menjadi misteri, percintaan, aksi, pengembaraan, fantasi, ataupun seram. Saya akan sering menggunakan Bahasa Melayu kerana saya tidak biasa menulis cerita fiksyen dalam Bahasa Inggeris. Mungkin ada yang tertanya-tanya. Mengapa saya menulis blog daripada menulis kisah-kisah ini dalam aplikasi penulisan seperti Wattpad, Webnove; atau Inkitt? Itu adalah soalan yang baik. Secara jujur, saya turut menulis kisah-kisah fiksyen ini di Wattpad. Namun, sebab utama mengapa saya menulis blog adalah saya ingin mengalami menulis di sebuah blog. Bagi kebanyakan orang, blogging adalah pekerjaan yang diimpiani mereka, tetapi bagi saya, blog adalah tempat lain untuk berkongsi kisah-kisah fiksyen ini dengan orang lain. Bagi saya, wang bukanlah alasan utama mengapa saya mula menulis blog. Menulis blog merupakan tempat lain untuk saya menjadi seorang penulis, yang meru...